Arjan wint Kampioenschap van De Ringdijk

Zondag, 15 juli 2018

Wat een omstandigheden. 20 graden en een stralend blauwe lucht. Geen wind en dus geen riet wat om je oren slaat. En dat voor een eerste editie. Kortom, we hadden het getroffen.

Om 07:15 uur, op zondag 15 juli, ging Café de Oude Munt open om ons te ontvangen. Hier verzamelden we voor de eerste editie van het Kampioenschap van De Ringdijk 2018. De koffie stond al klaar en 37 heren en dames druppelden langzaam binnen. Ondertussen waren Arjan en Cor druk bezig met stekken uitzetten aan de Oostmijzerdijk. 2 weken voor deze datum hadden we nog een wedstrijd gevist in hetzelfde water waarbij de winnaar, Arjan, 88 baarzen wist te vangen. Dus de verwachtingen waren hoog.

Om 08:00 uur, na een kort woordje, vertrokken we in een lange stoet naar het parcours. Over de Middenweg naar de Noordbeemster, dan linksaf naar Schermerhorn en bij ’s Lands Welvaren de brug over en dan rechts met de weg mee. Daar stond de eerste vlag, kunstig aan een prullenbak gemonteerd.

Het was al behoorlijk warm en dat bevorderde het gezucht bij de eerste aanblik van al dat riet. Op sommige plekken meer dan een meter dik en twee keer zo hoog. Prachtig! Onder de bezielende leiding van Cor werd rond 08:30 uur voor de eerste keer getoeterd voor de start van de wedstrijd.

De eerste stek was gelijk de beste. Totaal werden er daar 308 baarzen gevangen wat een gemiddelde opleverde van 8,3 baars per persoon. Dat zijn gemiddelden die niet meteen overdonderend zijn maar echt slecht is het ook niet. Uitschieters vingen 20 baarzen en laagvliegers helaas maar 1. Zo vorderde de ochtend en schommelden de gemiddeldes rond 7 baarzen per stek. Op een enkele langskomende zwemster, een te hard varende motorboot en het natte been van Henk zijn er verder geen bijzonderheden te vermelden.

Na afloop terug naar Café de Oude Munt waar Bas ons onthaalde met een buffet van zelfgemaakte ballen. Binnen een kwartier was iedereen bediend en daar kunnen sommige cafetaria nog wat van leren. Na een balletje en een drankje volgde de prijsuitreiking.
Eerst de korpsen. Winnaar bij de korpsen met 166 baarzen werd het korps van De Sander met Marcel, Henk en Thom. Klasse. En wat scheelde het weinig met nummers 2 en 3 bij de korpsen. De Ringdijk met Arjan, Paul en Jeroen werd tweede met 163 baarzen. Terwijl het korps van De Schele Pos derde werd met een totaal van ook 163 baarzen. Het verschil werd gemaakt door Arjan die het hoogste aantal had gevangen voor De Ringdijk.

Dan de individuele prijsuitreiking. Dit is toch waar het allemaal om draait. De wedstrijd werd zeer verdient gewonnen door Arjan van De Ringdijk. Hij ving er 83 in totaal en deed dat door behoorlijk constant te vissen. Zijn beste stek leverde hem 21 baarzen op en zijn slechtste 12. Dat zijn mooie aantallen, hoewel het formaat van de baarzen niet veel voorstelde. Knap werk. De kaasmand werd door Beemsterkaas beschikbaar gesteld.

Tweede werd André van Kleef. Hij schoot de eerste stek uit de startblokken met 20 baarzen maar kon de constantheid van Arjan niet volgen. De vierde stek deed hem de das om met maar 9 stuks. Derde werd Gerrit de Wind met 68 baarzen. Met aantallen niet hoger dan 16 maar ook niet lager dan 12 was ook Gerrit heel constant bezig.

Voor iedere visser had Paul een boodschappentas samengesteld. De beste 9 individuele vissers mochten daar nog een item aan toevoegen waarbij ze konden kiezen uit een stuk Beemsterkaas of een waardebon. Die waren beschikbaar gesteld door en te besteden is bij Nipro Hengelsport.

Wij kijken terug op een geslaagde wedstrijd. We hebben alvast hetzelfde weer besteld voor volgend jaar en hopen jullie dan ook weer te zien.