Verslag eindstand Topcompetitie Baarsvisser van het jaar 2018

Vrijdag, 30 november 2018

Op zondag 25 november werd de laatste wedstrijd van de Topcompetitie gevist. Hier volgt een kort verslag van de eindstand van het klassement.

Na een intensief jaar baarsvissen in de Topcompetitie "Baarsvisser van het jaar" kunnen we de eindbalans opmaken en zien we HSV De Ringdijk vaak terug komen. Maar liefs 20 vissers van onze vereniging waren actief in de Topcompetitie. In de top 30 vinden we er 6 die een klassement hebben gevist.

1e werd Jeroen Buijs met een totaal van 26 punten. Hij viste drie keer een eerste plaats en vijf keer een tweede plek en nog een derde plaats. Hij viste dus 9 keer een top-10 wedstrijd.

4e werd Henk Roos met een totaal van 41 punten. Hij wist lang tijd aan te haken en kwam tot 4 wedstrijden voor de laatste wedstrijd nog sterk op. Maar het mocht niet baten. Hij won wel zeer overtuigend zijn eigen wedstrijd. Hij viste twee maal een één, één maal een twee en twee keer een drie. Totaal dus 5 top-10 noteringen.

12e is Arjan Sanders met een totaal van 103 punten. Het hoogtepunt voor Arjan dit seizoen was de winst van de eerste editie van onze eigen wedstrijd. Hiermee pakte hij een mooie één. Tijdens de laatste wedstrijd viste Arjan sterk mee en scheelde het uiteindelijk maar 1 punt met de nummer 11 en 2 punten met de nummer 10 van het klassement. Tijdens het NK-korpsen viste Arjan ook erg sterk, hij was sterkhouder van het korps met de hoogste vangst van 50 baarzen. Het korps werd zoals gebruikelijk gecompleteerd door Paul Beerepoot (30 baarzen) en Jeroen Buijs (23 baarzen). De winst voor dit NK was dit jaar voorhanden maar bleef helaas uit.

15e is Paul Beerepoot met een totaal van 150 punten. Paul heeft niet zijn sterkste seizoen gedraaid maar een vijftiende plaats is zeker niet slecht. De laatste wedstrijd, waarin hij als derde eindigde, was gelijk zijn beste notering. Hiermee schreef hij 20 punten af. Volgend jaar weer iets beter en dan komt hij weer in de top-10 te staan.

16e werd Cees Sanders met een totaal van 166 punten. Junior is senior al even voorbij in de Topcompetitie maar dit geldt niet in alle competities. Hiermee toont Cees aan weer terug te zijn na zijn blessure van vorig jaar. Het zat hem echter niet erg mee tijdens de laatste paar wedstrijden van het jaar waardoor Cees op het einde van de competitie niet zoveel punten kon afschrijven als hij gewild zou hebben. Toch voelt Cees zich als een vis in het water als hij een eindklassering behaald tussen de 10e en 20e plaats.

29e werd Carla Buijs met een totaal van 307 punten. In haar eerste seizoen, waarin ze geen wedstrijd heeft gemist, heeft Carla nog wat meer ervaring nodig om de soms verraderlijke waterkanten te temmen. Toch was duidelijk merkbaar dat ze meer ging vangen naar mate de competitie haar einde naderde. Er zit dus een stijgende lijn in. In de wintercompetitie gaan we kijken of deze lijn doorgetrokken wordt. Carla is wel de enige, en wellicht eerste, vrouw die alle wedstrijden gevist heeft. Helaas plaatst ze zich niet voor het NK volgend jaar.

Er zijn nog 14 ringdijkers actief geweest in de Topcompetitie. Sommigen met slechts één wedstrijd, anderen met bijna een vol klassement. Hieronder licht ik er een paar uit.

33e werd Jan Meijer met een totaal van 9 wedstrijden en 254 punten. Jan was de enige in het klassement met 9 wedstrijden. Normaal gesproken had Jan zijn klassement wel vol gemaakt ware het niet dat de vrouw van zijn haar knie werd geopereerd en Jan zijn laatste twee wedstrijden daardoor niet kon vissen. De beste uitslag van Jan was een gezamenlijke tweede plaats tijdens de wedstrijd van Edam '68 waarbij Jan 117 baarzen wist te vangen. Hopelijk zien we Jan ook volgend jaar gewoon weer terug.

34e werd Klaas Franzen met een totaal van 8 wedstrijden en 166 punten. Klaas is bezig aan een stevige opmars in baarsland. Hij heeft niet alleen meer wedstrijden dan zijn even knappe broer gevist maar heeft ook nog een flink aantal goede uitslagen achter zijn naam staan. Met een 4e plek tijdens de laatste wedstrijd en een 8e plek tijdens de 7e wedstrijd etaleert hij zijn klasse. Hopelijk kunnen we daar volgend jaar wat vaker van genieten.

47e werd Piet Franzen met 5 wedstrijden en 167 punten. De man met hetzelfde DNA als de #34 van het klassement kan bij vlagen behoorlijk uithalen maar deze kwaliteit heeft hij gespaard tijdens de wedstrijden die hij viste in de Topcompetitie. In de zomercompetitie van De Ringdijk heeft hij dit verrassingselement wel ingezet waardoor Piet inmiddels een A-visser is geworden. Ik ga er vanuit dat Piet de komende jaren alleen maar beter wordt. Per slot van rekening beoefend hij de sport nog maar kort.

49e werd Ronald Koek met 4 wedstrijden en 80 punten. De andere nieuweling in baarsland is Ronald. Hoewel je dat aan zijn uitslagen van de laatste maanden niet kan zien. Ronald ontwikkelt zich snel tot potentiële top-10 visser met groot gevoel voor fijn materiaal en kleine baarsjes. Ook zijn kennis van de materialen gebruikt hij om zijn vaardigheden aan te scherpen. Ronald gaan we nog vaak tegenkomen in het klassement als hij meer wedstrijden gaat vissen voor de Topcompetitie.

100e werd Maarten Appelman met 1 wedstrijd en 28 punten. Hiermee heeft Maarten het laagst mogelijk aantal wedstrijden gevist maar heeft hij zich tijdens die wedstrijd toch staande weten te houden tussen al het torren geweld. Maarten is onze groeibriljant die ieder jaar weer zijn potentie laat zien. Als Maarten over wat beter materiaal gaat beschikken en over een aantal jaar meer aandacht voor de sport ontwikkeld kan hij een heel grote baarsvisser worden. Hierbij moet vermeld worden dat het groei gedeelte van deze briljant niet alleen aan hemzelf te danken is maar ook aan zijn coach en begeleider Ton.

Ga zo door heren en dame vissers want zo blijft onze vereniging er toe doen!