Verslag kampioenschap van H.S.V. de Ringdijk, 2019.

Zaterdag, 6 juli 2019

Verslag kampioenschap van H.S.V. de Ringdijk, 2019.

Zondag 30 juni werd de derde wedstrijd gevist in de Baarsvisser van het jaar competitie. We verzamelden in Café De Oude Munt in Middenbeemster. Totaal deden 39 deelnemers mee aan de wedstrijd, wat een verbetering is te opzichte van vorig jaar, toen waren het er 38.
Om 05:00 uur ging het wekkertje voor Cor en Arjan, zij gingen de stekken uitzetten. Na meermaals proefvissen langs de verschillende stukken ringvaart werd gekozen voor hetzelfde parcours als vorig jaar. Langs de hele ringvaart staat riet en langst dit parcours is dat riet goed te bewerken. Ook het parkeren vormt hier geen probleem. Er werd besloten dit keer wel wat dichter bij Schermerhorn te beginnen, want dat stuk is ook uitstekend te bevissen.
Tijdens het uitzetten van de stekken hoefden de mannen geen lampje te dragen, om 05:00 uur was het al gewoon licht. Het weer was verder ook heel gunstig, zonnetje, graadje of 22 en een licht windje.
Dan de wedstrijd. Verzamelen was dus in Middenbeemster in De Oude Munt. Daar werd een kort praatje gehouden waarna we richting het water gingen. De eerste stek was gelijk goed. Verschillende vissers vingen hier rond de 10 a 12 baarzen, Thom en Arjan vingen hier meer dan 20 baarzen, zij gingen dus meteen aan kop.
Tijdens het opstarten van de stek was niet alleen het riet soms een uitdaging maar ook het lange gras was niet altijd makkelijk. En dan nog het formaat van de baarzen. Deze waren erg klein, waardoor de vangsten voor sommigen niet meevielen. Enkelen wisten helemaal geen enkele baars te vangen het eerste stek. Dit toont ook de stekkerigheid aan van het water, wat niet ongewoon is als de baarzen zo klein zijn.
De tweede stek leken de vangsten toe te nemen, André ving er 28, Arjan 26.Daarachter namen de aantallen wat af maar zo’n 15 vissers wisten 10 of meer baarzen te vangen. Op dit moment was Arjan koploper.
De derde stek was voor Arjan wat minder. Alsnog ving hij er 17 maar André wist er hier 25 te vangen. Zo’n 15 vissers wisten er weer 10 of meer te vangen. De wedstrijd was daarom best spannend, al leken sommige vissers niet meer in te halen. Tijdens dit stek werden er ook veel foto’s gemaakt door een lokale fotograaf. Deze foto’s zijn te vinden op de website van H.S.V. de Ringdijk, https://hsvderingdijkmiddenbeemster.mijnhengelsportvereniging.nl/foto-s/8092/bvhj-2019.html

De vierde stek werd duidelijk dat de winst van de wedstrijd alleen nog maar werd beslist tussen Arjan en André. Ze visten hier een mindere stek, gezien hun gemiddelden, maar daarmee kwam hun tussenstand niet in gevaar. Uitschieter dit stek was Reinier, met 22 stuks.
De laatste stek werd spannend en beide heren persten er nog een eindsprint uit. Arjan wist er 28 te vangen, André 27 en Henk deed ook nog een duit in het zakje met 26. Hiermee kwam Arjan op een totaal van 109, André op een totaal van 105 en Henk op een gedeeld totaal van 82 samen met Jan. Hiermee is de top-4 gevuld.
Arjan wint hiermee de 2de editie van dit kampioenschap, gefeliciteerd.

Mede door zijn goede vangst werd ook het korps van H.S.V..de Ringdijk eerste.

Tweede individueel werd André, met 105 baarzen en gedeeld derde werden Henk en Jan met 82 baarzen.
Het korps van De Sander/Edam’68 werd tweede en V.Z.O.D. werd derde.

Namens H.S.V. de Ringdijk – Middenbeemster willen we alle deelnemers bedanken voor hun aanwezigheid en kijken we terug op een geslaagde wedstrijd. We hopen volgend jaar weer een wedstrijd te organiseren.