Wedstrijdverslag H.S.V. De Ringdijk 2022

Zondag, 26 juni 2022

Verslag kampioenschap H.S.V. De Ringdijk 2022 Met wisselvallig weer in het vooruitzicht en heel wisselende en vooral slechte vangsten tijdens het winterseizoen wisten we de afgelopen 2 weken niet of de wedstrijd van vandaag wat zou opleveren. Gelukkig vingen we 2 weken geleden al wel wat baars in de ringvaart. Toen vooral kleintjes die nog maar net te vangen waren. Dat gaf voorzichtig wat hoop.

Tijdens het proefvissen gedurende de afgelopen weken leek het wedstrijdwater van vorig jaar toch weer een goede keuze. Een relatief lang traject met relatief weinig riet, mooie stroming en goed begaanbaar voor auto’s. Nadat de rollen verdeeld waren en iedereen weer zijn en haar taken had opgepakt stroomde de aanmeldingen al snel binnen en merkten we dat iedereen weer zin heeft in een seizoen waarin volop gevist wordt. Uiteindelijk leidde dat tot 33 aanmeldingen, wat 2 meer is dan vorig jaar.

Dan de wedstrijddag. In de nacht is er nog een hoop neerslag gevallen maar de temperatuur was met 17 tot 20 graden heel aangenaam en gedurende de wedstrijd was het wel bewolkt maar verder droog. We verzamelden ’s ochtends in De Oude Munt in Middenbeemster. Iedereen was keurig op tijd en de administratie was om 07:50 compleet, zodat we 10 minuten eerder konden vertrekken dan gepland. Eenmaal bij het water aangekomen, waar de paaltjes door Cor en Paul al waren uitgezet, kon iedereen zijn of haar plek makkelijk vinden en zich daarna gereed maken voor het startsein.

De eerste stek was het even zoeken voor iedereen. Zit er grotere baars of zijn er al torren? Vang ik die baars met worm, zoals zo vaak in het begin van het seizoen, of moet ik al gelijk met maden aan de slag? De vangsten waren de eerste stek daarom ook niet al te overweldigend. Gemiddeld werden er 5 baarzen per deelnemen gevangen. Uitschieters waren: Arjan Sanders met 17, Cees Sanders met 15 en Henk Roos en Jeroen Buijs met 12.

De tweede stek was duidelijk dat de torren al behoorlijk aanwezig waren en soms ook goed gevangen werden. Gemiddeld werd hier per visser 9 baarzen gevangen. Vooral de “hogere stekken” hadden betere kansen wanneer we de tellijsten vergelijken. Uitschieters dit stek waren: Henk Roos met 25, Reinier Gootjes met 23 en André van Kleef en Peter Posthumus met 20.

De derde stek werden de vangsten nog wat beter. Het gemiddelde steeg naar 17 baarzen per visser en de uitschieters stegen ook flink mee. De toppers dit stek waren: Peter Posthumus met 36, Arjan Sanders met 34 en Dirk Swart met 33. De top 3 zag er na stek 3 als volgt uit.

Henk Roos
Edam '68
1225 29 66
Peter Posthumus
De Eendracht
9203665
Arjan Sanders
H.S.V. De Ringdijk
17 10 34 61

De vierde stek deed André van Kleef van zich spreken met een stek van 48, gevolgd door Peter Posthumus met 43 en Arjan Sanders met 41. Henk ving dit stek “maar” 18 stuks waardoor hij een stuk terug viel in de stand. Het laatste stek was voor Peter Posthumus met 48 stuks. Ook Arjan Sanders en Jeroen Buijs deden goede zaken met 42. Hierdoor ziet de top 5 er na de wedstrijd als volgt uit:

nrnaamkorps
 stek1
stek 2
stek 3
stek 4
stek 5
totaal
 Peter Posthumus
 3 920364348156
 Arjan Sanders
 1 1710 34 41 42 144
 André van Kleef
 1020 30 48 30 138
 Jeroen Buijs
 1 1214 31 33 42 132
 Henk Roos
 2 1225 29 18 24 108

De winnaar is dus Peter Posthumus. Zijn eerste wedstrijd van dit jaar bij de baarsvisser van het jaar en gelijk een heel goed resultaat, gefeliciteerd.

Foto 1: Peter Posthumus wint deze editie van Kampioenschap van de Ringdijk.

Foto 2: Arjan Sanders wordt 2e.

Foto 3: André van Kleef zit met zijn 3e plek wederom in de top 3, voorgaande edities werd hij telkens 2e.
De strijd tussen de korpsen werd gewonnen door het 1e korps van H.S.V. De Ringdijk met Arjan Sanders, Jeroen Buijs en Paul Beerepoot. Zij vingen 336 baarzen en dat was genoeg voor de winst.

Foto 4: 1e korps van H.S.V. De Ringdijk wint de wedstrijd.

Foto 5: het korps van De Eendracht werd 2e met 320 baarzen.

Foto 6: het korps van De Sander werd 3e met 255 baarzen.

De volledige uitslag vind je hier. Iedereen bedankt voor zijn of haar deelname. We hopen iedereen volgend jaar weer te zien.